8,9 op basis van 277 beoordelingen
Vragen of advies nodig? Bel 0658012648
Tips voor het thuiswerken

Tips voor het thuiswerken

Op dit moment werken erg veel mensen thuis. Waar je op je werk een goed bureau hebt en een goede bureaustoel, heb je deze mogelijk thuis niet tot je beschikking. Ook zul je tijdens het thuiswerken meer achter je laptop/computer zitten dan wanneer je op je werk bent (we spreken uit ervaring). Langdurig zittend werk doen in een statische houding kan op den duur zorgen voor KANSklachten. KANS is een verzamelnaam voor klachten aan de arm, nek en/of schouders.

Hieronder geven we je wat algemene tips voor het inrichten van je thuiswerkplek.

Tip 1 de werkplek bij thuiswerken: Kies voor een plek in huis waar je niet gestoord kan worden. Een plek waar je je goed kan afzonderen en waar je eventueel ook je spullen kunt laten liggen tijdens een pauze of wanneer je werkdag klaar is.

Tip 2 zitten: Zorg voor een goede stoel. Leg voor een goede ontspannen zithouding een kussen op een harde stoelzitting, ook om te voorkomen dat je een houten kont krijgt. Het is belangrijk dat tijdens het zitten je benen in een hoek van 90 graden staan. Is de stoel te hoog? Gebruik een keukenkrukje of schoenendoos om je voeten op te zetten. Het zitten op een grote fitnessbal kan ook prettig zijn. Dit zit zacht en zorgt voor een erg actieve zit. Goed om alert te blijven tijdens het werken.

Tip 3 staan: Zitten is het nieuwe roken zeggen ze wel eens. Kijk of je thuis een staande werkplek kan creëren. Heb je kleine kinderen in huis? Van een Tripp Trapp kinderstoel kan je goed een staand bureau maken. Zet deze op tafel, zet het beeldscherm op de bovenste trede en een los toetsenbord en muis op de onderste trede. Een instelbaar bureau is natuurlijk het fijnste, maar die heeft niet iedereen standaard in huis. Heb je een bar in huis? Hier kan je ook goed staand aan werken.

Tip 4 inrichten van je bureau: Wat belangrijk is tijdens het werken aan een laptop, is het voorkomen van werken met de muis en het toetsenbord van je laptop. Wanneer je puur en alleen op je laptop werkt krijg je een voorovergebogen houding en ga je hangen in je schouders (doordat je scherm te laag staat) en werk je op een te klein oppervlak (muis en toetsenbord zitten te dicht op elkaar). Zorg ervoor dat je een los toetsenbord en een losse muis hebt. Het is erg belangrijk dat je je armen op een ontspannen manier op tafel kunt leggen. Zorg dat je schouders niet afhangen en ook dat je niet met opgetrokken schouders werkt. Zet daarnaast je laptop zelf bijvoorbeeld op een stapel boeken zodat de bovenste leesregel op je het beeldscherm horizontaal op je oog staat. Dit is de meest ontspannen manier van kijken.

Tip 5 balans: Zorg voor een goede balans tussen werk en ontspanning. Probeer een vaste structuur aan te houden, bijvoorbeeld wat je normaal op werk ook zou doen. Vaste werktijden en vaste pauzes. Belangrijk is dat je ongeveer 5-6 uur per dag achter je laptop zit, waarvan je om de 2 uur 10 minuten pauze neemt. De overige 2 uur zorg je dat je ander werk doet (bijvoorbeeld telefoneren terwijl je wandelt). Sla je lunchpauze niet over. In de korte pauzes kan je wandelen of wat oefeningen doen om je spieren los te maken!

Heb je onvoldoende aan bovenstaand advies dan geven we je graag een persoonlijk advies voor het inrichten van je werkplek en het vinden van balans tussen werk en ontspanning gedurende je werkdag middels een videoconsult.

Neem dan contact op met de ergoo via onze website www.deergoo.nl of door te bellen voor een afspraak met 024-675 0137.

Ergoo's

Wil je meer informatie over tips voor het thuiswerken?

Daarom kies je voor de ergoo

  • Dé specialist in Nijmegen, Beuningen en Bergharen
  • Altijd binnen 48 uur terecht
  • Onderdeel van de fysioo
8,9
gemiddeld uit
277 beoordelingen
‘‘Snel en professioneel geholpen!’’
Goede hulp en ergotherapeuten die met je meedenken, zodat je zelf ook een tevreden gevoel hebt over de behandeling.
de ergoo is contractant bij